SORU: Kabir azâbını inkâr eden ve eğer kabir açılmış olsa değişmediği, daralmadığı ve genişlemediği görülür diye delîl getiren kişiye nasıl cevap veririz?
CEVAP: Kabir açılsa değişmediği görülür diye delîl getirerek kabir azâbını inkâr eden kişiye pek çok şekilde cevap verilebilir. Bunlardan bazıları şunlardır:
Birincisi: Kabir azâbı şeran sabittir. Allah teâlâ Firavun ailesi hakkında şöyle buyurur: “Onlar sabah akşam o ateşe sokulurlar. Kıyâmetin kopacağı gün de: Firavun ailesini azâbın en çetinine sokun (denilecek)!” (Ğafir: 46). Peygamber صلى اللّٰه عليه وسلم de şöyle buyurdu: “Birbirinizi öldükten sonra defnetmeyeceğinizden korkmasaydım, Allah’a, size kabir azâbını duyurması için dua ederdim.” Sonra döndü ve şöyle buyurdu: “Kabir azâbından Allah’a sığının.” (Muslim) Kabir abından Allah’a sığınırız, dediler. “Kabir azâbından Allah’a sığının” dedi. Kabir azâbından Allah’a sığınırız, dediler.” Peygamber صلى اللّٰه عليه وسلم mü’min hakkında şöyle dedi: “Onun kabri göz alabildiğince genişletilir.” (Buhari, Muslim) Bu konuda daha pek çok nas vardır. O halde bir takım görüşlerin vehmine kapılarak bu naslara muhalefet etmek câiz değildir. Bilakis tasdîk etmek ve itaat etmek gerekir.
İkincisi: Kabir azâbı aslolarak rûh üzerinde olur. Bedenin hissedeceği bir şey değildir. Beden üzerinde hissedilen bir şey olsaydı gayba îmândan sayılmaz ve ona îmân etmenin bir yararı olmazdı. Fakat o gayba ait konulardandır. Berzah ahvali dünya ahvaliyle mukayese edilemez.
Üçüncüsü: Azabı, nimeti, kabrin darlığını ve genişliğini başkaları değil sadece ölü hisseder. İnsan yatağında uyurken rüyasında kendisini ayakta, giden, dönen, döven ve dövülen birisi olarak görebilir. Kendisini dar ve ıssız bir yerde veya geniş ve güzel bir yerde görebilir. Fakat civarındakiler bunları ne görürler, ne de hissederler.
Bu gibi konularda insanın yapması gereken şey: İşittik, itaat ettik, îmân ettik ve tasdîk ettik demesidir.
Şeyh Muhammed bin Salih el-Useymin
Soru ve Cevaplarla İslâm’ın Rukünleri Fetva no: 54